Ramt af tankemylder? Stop tankerne med 3 redskaber

Er du typen, der ofte bliver ramt af tankermylder og alt for tit tænker alting sønder og sammen? Så skal du vide, at der findes måder, som kan lukke og slukke for dine negative tanker. Tankemylder og den indre kritik, der ofte følger med i kølvandet, koster på selvværdet. Som måske i forvejen er lidt slidt. På den måde kan tankemylder også forhindre dig i at leve som et frit menneske.

Tankemylder med tunge, negative tanker, der kører uafbrudt, kan skabe indre uro, og det kan føles som om, at du slet ikke har eller kan finde en stopknap. Det er en meget ubehagelig tilstand at være i, og derfor bliver det så vigtigt at finde ud af, hvordan du kan stoppe det. En af de særligt svære ting ved tankemylder, handler om, at det indvirker på både dine følelser og dine handlinger.

Er du et menneske, der har en tendens til at overtænke, vil du derfor måske også opleve, at du let bliver overvældet af tanker og forestillinger, som skygger for glæden ved livet her og nu. Du føler dig trist til mode, bekymret, ked af det eller modløs.

Måske er det så voldsomt, at dit tankemylder forhindrer dig i at handle og i at tro på dig selv. Det kan være, at du føler dig handlingslammet og måske ikke får rakt ud efter det, du har behov for. Det kan også være, at du ikke får sagt fra overfor andre eller får sagt nej til noget, du egentlig gerne vil.

Selvværdsproblemer kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Måske forhindrer det dig i at gå efter det, du ønsker dig. Uddannelse, rejse, job, kæreste eller bolig. Det kan også skabe problemer i nære relationer, hvor du måske kæmper med at stille rimelige og relevante krav og har svært ved at holde fast i dine egne grænser. Dybest set, fordi du er tvivl om, hvorvidt det er okay at sætte hælen i. På den måde kan det også medføre, at du af frygt for at blive afvist ikke får taget kontakt til de mennesker, som du gerne vil skabe nye relationer til.

En negativ tanke avler endnu en og bliver til mange. Til sidst er hovedet et stort virvar af negative tanker, og du er på vej ind i en smertefuld spiral, hvor dit tankemylder både indvirker på dine følelser og handlinger.



5 former for overtænkning!

Overtænkning kan komme til udtryk på forskellige måder. Her får du 5 eksempler med forslag til, hvordan du kan afhjælpe din overtænkning.

  1. Du føler dig hjælpeløs, hvor du fokuserer på det, du ikke kan
    Forslag: Accepter, at mange ting er udenfor din kontrol. Du kan formentlig en masse, men du kan ikke alt. Vi mennesker har kun en vis rækkevidde. Flyt fokus over på det, du har styr på. Skriv det eventuelt ned, så du kan minde dig selv om dit fokus.
  2. Du er optaget af fortiden, hvor du fokuserer på negative hændelser
    Forslag: Tilgiv dig selv for de valg, du tog og de eventuelle fejl, du begik. Du gjorde det så godt, som du kunne på daværende tidspunkt. Giv dig selv lidt støtte i stedet for selvkritik. Gør det tydeligt for dig selv, at du står et andet sted i dag og måske ville have gjort noget andet med den viden, du har i dag.
  3. Du overanalyserer, hvor du fokuserer på meningen bag det, du hører
    Forslag: Giv dine bekymringer et realitetstjek. Findes der andre mere sandsynlige muligheder? Vend eventuelt dine bekymringer med andre for efterprøve det realistiske aspekt.
  4. Du er bekymret for fremtiden, hvor du fokuserer på alt det, der kan gå galt
    Forslag: Skab dig et overblik og skriv ned. Hvad bekymrer dig, er dine bekymringer realistiske, hvad har du brug for? Måske vil det hjælpe at vende dine bekymringer med et andet menneske.
  5. Din overtænkning gør det svært for dig at træffe beslutninger
    Forslag: Undersøg, om du mangler viden, og hvis det er problemet, må du finde ud af, hvordan du kan skaffe den. Omvendt kan du stå i en situation, hvor selv mere viden ikke kan hjælpe dig med at træffe et valg. Her må du forsøge at have tillid til, at du gør dit bedste og acceptere, at du ikke altid kan forudsige, hvad der vil være bedst for dig. Tro på, at du kan håndtere de konsekvenser, som følger med dit valg. Vær afklaret med, at du måske ombestemmer dig på et senere tidspunkt.


GUIDE:

3 redskaber, der kan stoppe dit tankemylder

Der findes ikke redskaber, der øjeblikkeligt kan løse dine udfordringer. Du skal være indstillet på, at du kommer til at lægge arm med en vane, et mønster, som kræver din opmærksomhed og en bevidst indstilling. Prøv redskaberne af, justér på dem og giv dem 1-2 uger, før du beslutter dig for, om de virker. Kan du ikke få dem til at fungere, skal dit tankemylder måske sættes ind i et større perspektiv. Er du stresset og presset på flere fronter i din tilværelse, kan det også skabe tankemylder og skal derfor måske også løses på en anden måde. Med andre ord kan tankemylder også være et symptom på, at du har for meget på din tallerken.

  1. Indfør åbningstid
    Dette kan være et effektivt redskab, hvis dit tankemylder plager dig hver dag og ikke kun i perioder. Tanken er her, at du ikke forholder dig til selve tankerne. Det vil sige indholdet. Du forholder dig til at lade tankerne være, så du ikke hænger ud med dine mange tanker. Derfor skal du beslutte dig for, hvornår du gerne må gå ind i dine tanker og altså indføre en daglig åbningstid. Det kan eksempelvis være om eftermiddagen på et fast tidspunkt. Giv dig selv et bestemt antal minutter og sæt uret til. For eksempel 20 eller 30 minutter. I dette tidsrum giver du de tunge, svære og negative tanker frit løb. Sæt dig ned, find en blok og kuglepen, giv tankerne plads og skriv ned. Når uret ringer, pakker du sammen, rejser dig og går videre med dagens program.
  2. Find afledning
    Der findes mange former for afledning, som kan flytte dig fra dit tankemylder og svære følelser over i en anden tilstand med andre lettere følelser. Er du glad for musik, er netop musik et godt værktøj til at lande i en anden følelsesmæssig tilstand uden de mange tanker. Så på med den musik, du holder af – og helt afhængig af dine præferencer kan du motivere din nye tilstand via musikken. Måske vil du afreagere og skal bruge musik med solid energi, måske vil du hellere kunne danse dig ud af det svære. Omvendt kan du også vælge at blive i din tristhed og give dig selv et kram med musikken – og minde dig selv om, at alle følelser er forbigående og bliver erstattet af nye.
    Du kan også lytte til podcast, lydbøger eller andet. Ligesom du kan aflede dig selv ved at foretage dig noget. Gerne noget fysisk og/eller med dine hænder. Gå i køkkenet og forbered det næste måltid, vand blomster, læg puslespil, gå i haven, ryd op i en skuffe eller ring til en ven. Pointen er, at du bevidst laver en afledning for at hjælpe dig selv ud af dit tankemylder og en ubehagelig følelsesmæssig tilstand.
  3. Lav åndedrætsøvelser
    Ingen er så god til at berolige dig som din krop! Åndedrætsøvelser er en effektiv måde at berolige din krop og dit sind på. Når kroppen falder til ro, gør hjernen det samme og tankerne lægger sig. Åndedrætsøvelser kræver dit fokus og din opmærksomhed, og derfor er du tvunget til at flytte din bevidsthed fra tankerne til kroppen. Derfor virker denne form for øvelser!

    Gør sådan: Sæt dig behageligt. Øvelsen går ud på, at du ånder ud og ind gennem det ene næsebor, hvorefter du skifter side og ånder ud og ind gennem det andet.
    Placér højre pege- og langefinger imellem dine øjenbryn. Højre ring- og lillefinger skal bruges til at åbne og lukke det venstre næsebor og højre tommelfinger skal åbne og lukke det højre næsebor. Luk først højre næsebor, og ånd dybt ind gennem venstre. Skift nu næsebor, og ånd langsomt ud gennem højre. Derefter indånding gennem højre og udånding gennem venstre.

Kilder: psykiatrifonden.dk, altompsykologi.dk, psykologrikkepapsoe.dk, headspace.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.