+45 2245 8116 gitte.hoj@healthyyou.dk

Det bliver næsten ikke nemmere, hvis du har brug for endnu et værktøj til at styrke dit mentale velvære. På med skoene og ud i det grønne, hvis du er fyldt op, hænger med næbbet og kæmper med stress, angst og måske endda også depression. Forskning tyder på, at naturen er en vigtig modvægt til det travle liv.

Psykiske og mentale udfordringer kan ramme os alle. Og her kan alder betyde noget. Hvis du har holdt omkring en håndfuld runde fødselsdage, har du måske også oplevet flere pludselige livsforandringer. Det kan være sygdom, dødsfald, svære overgange fra arbejde til ledighed eller i forbindelse med skilsmisse. Nogle gange kan det være nødvendigt og brugbart at opsøge en psykolog eller psykoterapeut. Andre gange kan det at tilbringe mere tid i naturen også være en effektiv metode til at få det bedre. Det er meldingen fra eksperter fra Cambridge Health Alliance i USA.

Din hjerne og naturen

Økoterapi er et voksende videnskabsområde, og forskningen har vist en stærk sammenhæng mellem tid i naturen og reduceret stress, angst og depression. I en undersøgelse fra 2015 sammenlignede en gruppe forskere hjerneaktiviteten hos raske mennesker efter en 90 minutters gåtur i henholdsvis natur og by. Forskerne fandt ud af, at en tur i naturen, fik aktiviteten i den præfrontale cortex til at falde. Dette område af hjernen er særligt aktivt, når du har tunge tanker og kæmper med negative følelser. Eller for eksempel har et meget højt stressniveau. Samtidig viste dette studie også, at naturen giver en række andre helbredsmæssige fordele. For eksempel kan lydene og til tider decideret stilhed i naturen sænke blodtrykket og niveauet af stresshormonet kortisol. Dr. Jason Strauss fra Cambridge Health Alliance fortæller, at det øjet ser i naturen også virker beroligende. De negative tanker træder i baggrunden, når du går i naturen og fokuserer på træer, buske, mos, kogler, gran og hvad du ellers må komme forbi.

Tag ud i det grønne

Det kan virke lidt skørt, at der i virkeligheden ikke skal så meget til, før du mærker en effekt. Hvis du bruger omkring en halv time i det grønne 2-3 gange om ugen, vil du ifølge forskerne opleve, at dit humør ændrer sig og bliver lettere og mere positivt. Flere studier har siden underbygget, at 20-30 minutter i naturen sænker stresshormonerne i kroppen effektivt. Naturen skaber en anden form for tilstedeværelse, og netop denne tilstand kan være med til at du får renser hovedet for tanker og glemmer tiden. Både hoved og krop falder til ro.

Det er ikke så afgørende, hvor du tager hen, for pointen er, at du kommer væk fra et (by)miljø, hvor du bliver rigeligt stimuleret af støj, stemmer og liv. Det er på mange måde det moderne liv med mange mennesker, timer for skærmen og stillesiddende adfærd, som du skal tage en systematisk pause fra.
Er det lidt angstprovokerende at vandre alene rundt i naturen, skal du vide, at naturvandringer i grupper har vist sig at være lige så effektive som alene-ture, når det handler om at løfte din generelle mentale sundhed og sænke risikoen for depression og stress.


Hent naturen ind!

Fortvivl ikke, hvis du af en eller anden grund ikke kan komme ud og vandre rundt i naturen. Så kan du nemlig kompensere ved at lytte til naturlyde har en amerikansk rapport fra 2017 fundet frem til. En gruppe forskere brugte en MR-scanner til at måle hjerneaktivitet hos mennesker, mens de lyttede til naturlyde, og det viste sig, at det på samme måde havde en gunstig effekt. Faktisk kan også billeder af dine yndlingsspot i naturen bidrage til din mentale sundhed. Selv hvis du bare sidder ned og hænger ud foran din computer.


Kilde: health.harvard.edu, frotntiersin.org