Angst er skræmmende, den er ubehagelig, og den kan være meget smertefuld. Det er ofte skammen og tabuet omkring angst, der kan gøre det svært at bearbejde den. Derfor tager du og jeg udgangspunkt i at give den noget opmærksomhed, så du kan vriste dig løs af den spændetrøje, der begrænser dig i livet.

Brug for hjælp? Kontakt mig på 22458116 eller udfyld formularen her

Vi oplever alle sammen, at visse følelser er svære at rumme. Det kan være, at du bliver nervøs, ængstelig, bekymret, bange eller måske mærker du en stor frygt. Det er helt normalt! Det er oveni købet hensigtsmæssigt at opleve disse forskellige følelser og tilstande, fordi du på den måde får vigtig information om, hvordan det står til med dig, hvad du skal handle på, og hvordan du eventuelt kan gøre det. Eksempelvis kan frygt rejse de kræfter i dig, som du skal bruge til enten at kæmpe eller flygte fra dét, som du oplever truer dig og dit liv.

Men du kan også være plaget af angst, som ikke har noget med konkrete, virkelige eller farlige situationer at gøre, og du kan have svært ved at forstå, hvor angsten kommer fra, og du oplever måske, at den opstår ud af det blå og er irrationel. På den måde skelner eksperterne altså mellem frygt som naturlig og forbigående og angst som en mere kronisk tilstand.


Vidste du, at angst er en af de mest almindelige psykiske lidelser?


Hvis du har kronisk angst, har det som nævnt ikke noget med farlige situationer at gøre. Det handler om, at du mere eller mindre lever i en smertefuld tilstand af angst, uro, ængstelighed, nervøsitet og stress. Det kan der være mange forskellige grunde til, men helt overordnet har det ofte rod i en manglende anerkendelse af den person, du er. Det vil sige, at du måske er blevet korrigeret, kritiseret, ignorereret eller overladt for meget til dig selv, eller omvendt har du været udsat for en overflod af andres – dine forældres – krav, holdninger eller gode råd. Konsekvensen kan være, at du har svært ved at knytte de bånd til andre mennesker, som vi alle sammen har brug for.

Angst stjæler din frihed

Det er rigtig svært at vide og mærke, at du har brug for nogen og samtidig mangle modet til at lukke et menneske ind. Nogle gange kan alene tanken om at blive afvist forstærke angsten, og derfor bliver det uoverskueligt at række ud. Lige så slemt kan det være at stille sig op og tjekke ind i en sammenhæng, fordi du bliver bange for, hvordan andre vil modtage dig, og hvad de vil tænke om dig. Inderst inde forventer du ikke at blive taget venligt imod og accepteret.
Har du angst, vil du ofte gøre stort set alt for ikke at mærke den. Du opgiver mange ting – angsten stjæler din frihed – måske siger du nej til en masse ting både arbejdsmæssigt og privat. Du isolerer dig måske og ser kun få mennesker. På den måde kan angsten virkelig styre dig og gøre din tilværelse ensom og smertefuld.

Vejen ud af angst

Jeg har selv haft angst og ved derfor både professionelt og personligt, at den nærliggende vej ud af angsten er at undgå den. Det virker desværre bare ikke. Vejen ud af din angst er at lade den være, gå ind i den og give den plads. De er de færreste af os indstillet på, og netop derfor kan det give mening søge hjælp og få terapeutisk behandling af angsten. Angsten bliver næret af det fokus, du giver den. I stedet skal du lære at lade den være uden at klæbe dig til angsten, for den bliver kun i kroppen, hvis den fordres og næres. Uden næring falder angstniveauet, og angsten slipper sit tag i dig. Hvis du omvendt fastholder dit fokus på angsten, kommer dine følelser, tanker og kropslige sansninger til at fylde alt for meget, og den bliver hos dig i stedet for at flyde igennem systemet og ud.

Angst kan stamme fra barndommen

Det kan være omfattende at arbejde med sin angst, men det er muligt at dæmpe den og leve mere frit. Det er et stykke personligt arbejde, hvor du lærer dig selv bedre at kende og lærer at indrette dig efter dine egne ønsker og behov. Noget af det kan handle om, at du får skabt kontakt til dig selv blandt andet ved at forstå dig selv, din egen historie og de mønstre og overlevelsesmekanismer, som du trækker med dig. Angsten for eksklusion kan du også have med dig fra de helt tidlige relationer. På den måde kan du lære at forholde dig til angsten og ikke stoppe med at undgå den for i stedet at tjekke mere ind i livet. Også selv om du ind imellem er bange og mærker angsten.




Kilder: www.angstforeningen.dk, www.ingeholmaps.dk, www.sind.dk, www.psykiatrifonden.dk