+45 2245 8116 gitte.hoj@healthyyou.dk

At vise sin sårbarhed åbner for en indre styrke, men det giver dig også mulighed for at blive forbundet med at andet menneske på et dybere plan. Det styrker dine kærlige relationer.

Din sårbarhed er måske din vigtigste investering i relationer, som virkelig betyder noget for dig. Familie, venner, kæreste. For mange af os kan det være et stort og svært skridt at vise sin sårbarhed. Men når det sker, klikker du typisk med et andet menneske på et dybere plan. Hvis du tør at være sårbar sammen med en anden og dele din sårbarhed, mærker du den forskel, det gør. Det styrker relationen. Det er lettere sagt end gjort, for mange af os har smertelige erfaringer og oplevelser med os i rygsækken, hvor vi er blevet såret eller afvist af mennesker, som vi var tæt forbundet med.

Sagen er, at hvis du holder din sårbarhed for dig selv, får det konsekvenser for dine tætte relationer. Det betyder nemlig, at der er dele af dig selv, som et andet menneske ikke få adgang til. Måske kender du det selv følelsen af at være lukket ude af en del af et andet menneskes liv. Når vi ikke lader andre få adgang til vores sårbarhed og i stedet holder den tilbage, hober svære følelser sig op (måske blandet med en mængde frustration) og kan komme til udtryk på uhensigtsmæssige måder. Du kan eksempelvis komme til at reagere meget voldsomt og ude af proportioner i forhold til selve situationen, fordi det måske i virkeligheden handler om noget andet. Det kan for eksempel være, at du reagerer vredt og kritisk i stedet for at gå med den blødhed og sorg, som du måske inderst inde går med. Lukker du et andet menneske ind i det sårbare, får du typisk den omsorg og støtte, som du måske længes efter.

Derfor vil du også opdage, at der sker noget næsten magisk, hvis du tør være med din sårbarhed sammen med andre. Ofte kommer vi endnu tættere på hinanden, lærer hinanden bedre at kende og giver os selv og hinanden mulighed for nogle gange at være den stærke, andre gange den svage. Vi er der for hinanden på en mere ligeværdig måde, hvor det ikke handler om at få noget svært til at gå væk. Det handler derimod om at turde at være med de følelser, der er.

En af sværvægterne indenfor forskning af sårbarhed er den amerikanske forsker og underviser ved University of Houston Brenee Brown, som er kommet til den konklusion, at sårbarhed er nødvendig for, at vi kan være tætte og forbinde os med hinanden. Sårbarheden er den lim, der for alvor binder os sammen i vores relationer.


”Sårbarhed handler om, at du er transparent og ærlig omkring dine følelser, din frygt, dine behov og at du er i stand til at bede om det, du har brug for.”


Når du viser din sårbarhed, inviterer du samtidig et andet menneske helt ind i varmen. Det er en invitation til at lære dig at kende. Det kan være vigtigt at minde sig selv om, når du og jeg måske mest af alt har lyst til at lukke ned, fordi vi frygter at blive såret eller afvist. Det er ofte frygten, der forhindrer os i at åbne for sårbarheden og er en måde at beskytte os selv på. Mange af os har dyb og nogle gange ubevidst frygt for at være helt tætte og sårbare. Det kræver mod at forblive sårbar og skrælle et lag af, så et andet menneske kommer endnu mere ind under huden.


Sådan gør du:

5 trin til en øget sårbarhed

  1. Fortæl, hvad du har brug for
    Når du er i kontakt med nogle svære følelser, har du måske lyst til at trække dig. Prøv i stedet at sætte ord på det, du har brug for. Måske skal du indrømme, at du længes efter et menneske at læne dig opad, at du lige kæmper meget alene, eller at du bare har behov for noget hjælp eller støtte.
  2. Sæt ord på dine følelser
    Forsøg at acceptere og anerkende dine følelser, så bliver det nemmere for dig at dele dem med en anden. Når du er åben omkring, hvordan det er at være dig, og hvad du går med, vil du også opleve, at det styrker relationen.
  3. Vær konkret og direkte
    Øv dig i at sige, hvad du gerne vil have fra et menneske – din familie, din kæreste, en ven eller veninde. Det kan føles som en stor chance at sætte ord på, fordi du måske tænker, at du risikerer noget ved at stå frem med din sårbarhed. Men der følger en blødhed med, som ofte gør det andet menneske lydhør og åben.
  4. Udtryk din mening
    At finde modet til at være sårbar åbner for at du kan tage næste skridt og folde dig helt ud med alle de sider og holdninger, som du har. Dine relationer kan blive et sted, hvor du ikke er bange for at sige, hvad du dybest set mener og tror på. Det skaber mulighed for en ny åbenhed og ærlighed, hvor du også kan give og få en autentisk feedback, uden at det bliver en kamp med angreb og forsvar.
  5. Fokusér på her og nu
    Beslut dig for at være så nærværende som muligt i kontakten med et andet menneske. Holde øjenkontakt, lytte med opmærksomhed og give samtalen tid. Ofte kan det være en vane at smutte med tankerne og eksempelvis lytte til en indre kritisk stemme eller være optaget af et modsvar, hvilket naturligt nok skaber distance. Når du er tilstede her og nu og engagerer dig i kontakten, bliver det også lidt nemmere for dig både at rumme din egen og den andens sårbarhed.

Kilder: psychalive.com, steenrassing.dk, pov.international, ted.com