Kend forskel på vinterblues og depression

Der kan være en glidende overgang mellem psykiske belastninger i vintermånederne og så en egentlig depression. Den flydende grænse bevæger sig mellem noget, du selv kan gøre – og det hensigtsmæssige i at søge hjælp. Derfor giver det mening af kende forskellen på vinterdepression og en almindelig depression.

 

En vinterdepression dukker op i løbet efteråret og vinteren og forsvinder i løbet af foråret, når lyset kommer tilbage. Der er altså et årstidsmønster. Derfor kan du også have symptomer gennem flere år, før du får øje på mønstret. Den kommer til udtryk ved en markant nedtrykthed og udtalt mangel på energi. Desuden kan du opleve, at din lyst og trang til sukker og søde sager er større end normalt. Du tager på, og du sover mere, end du plejer at gøre. Det kan også være, at du begynder at trække dig socialt og isolerer dig.

Sådan ser en vinterdepression ud

Du har ikke nødvendigvis alle symptomer på en gang, og det vigtige er, at du er opmærksom på, om og hvordan dine symptomer indvirker på din hverdag. Har du eksempelvis svært at fungere og agere i din hverdag med arbejde og familie på grund af din træt og tristhed, er det en god at søge hjælp. Eksempelvis læge, psykolog eller terapeut. Du kan have fået en arvelig sårbarhed, som kan gøre dig udsat. Ræk ud til din familie, hvis du kan se samme tendenser hos forældre, bedsteforældre eller søskende.


”Vær opmærksom på, om du hver vinter bliver nedtrykt, træt og får en øget trang til sødt”



Her tipper det – og bliver en almindelig depression

En almindelig depression følger ikke årstiderne og optræder derfor på alle tidspunkter af året. Udover manglende energi og tristhed kan du – hvis der er tale om en depression – også opleve, at du mister appetitten, taber dig og har svært ved at sove. Det er ser ud til, at flere kvinder end mænd bliver ramt af både vinterdepression og almindelig depression. Måske indvirker kønshormonerne. I hvert fald menes den nedsatte produktion af østrogen i forbindelse med menstruationer og overgangsalder at kunne kobles til depressionssymptomer.

Hvad sker der om vinteren?

Man ved, at vinterdepression har en sammenhæng med dagslys, og at den udvikler sig i takt med, at dagslyset bliver reduceret i løbet af efteråret. Lyset indvirker på døgnrytmen, søvnen og energiniveauet, og det foregår blandet andet gennem signalstofferne serotonin og melatonin. Når dagene med dagslys er korte, modtager hjernen ikke den optimale mængde lys, og du kan derfor (populært sagt) have en øget produktion af søvnhormonet melatonin og en mindre produktion af velværestoffet serotonin.


7 symptomer ved vinterdepression

  • du mangler energi og slæber dig afsted
  • du er træt og har brug for mere søvn
  • du er nedtrykt, irritabel og trist
  • du har en øget appetit og lyst til flere søde og fede sager
  • du tager på
  • du undgår at være sammen med andre og sætter dit sociale liv på stand by
  • du har ingen lyst til at være intim eller at dyrke sex med din partner

GUIDE

5 ting, du selv kan gøre

Forsøg at opretholde en regelmæssigt døgnrytme, hvis du kan. Fordi det er med til at stabilisere dit humør og vigtig for din mentale tilstand.

  1. Vær opmærksom på at hive så meget lys ud af efteråret og vinteren som muligt. Sørg for at gå en tur midt på dagen, men det stadig er lyst. Måske i din frokostpause. Lyset er så afgørende for produktionen af serotonin og dannes, når dagslyset rammer øjnene.
  2. Bevæg dig, fordi man ved, at det gør noget godt for hjernen at være fysisk aktiv og rent faktisk kan afhjælpe de depressive symptomer. Alt tæller. Det handler om at bruge kroppen og gerne i kombination med noget frisk luft.
  3. Kig på dit søvnmønster. Måske giver det mening at gå en time tidligere i seng, end du måske gør forår og sommer. Du er typisk mere træt, når det er mørkt eller halvmørkt udenfor i mange af døgnets timer.
  4. Overvej at anskaffe dig en lysterapilampe, som kan forsyne dig med kunstigt dagslys. Behandlingen går ud på, at du sidder foran en særlig lampe med en vis lysintensitet, gerne 10.000 lux. Lux er måleenheden for lysstyrke. Husk derudover at du fyrer op for lyset både derhjemme og på jobbet.
  5. Vedtag med dig selv, at det er helt okay at luge ud i aftalerne. For på denne måde at justere i aktivitetsniveauet og gå dig selv i møde. Måske er dine behov for selskabelighed nedsat om vinteren.


Kan vinterdepression forebygges?

Jo mere du kender dig og dine symptomer, jo nemmere bliver det for dig at forebygge og/eller forstærke en vinterdepression. Helt overordnet skal du sørge for at suge dagslyset til dig og komme ud mindst en time dagligt! Du kan derudover påbegynde en behandling med lyslampe tidligt på efteråret for at forebygge en vinterdepression.


Kilde: sundhed.dk, videnskab.dk, psykiatrifonden.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.